Cum s-a anulat o licitație uriașă de peste 3,5 miliarde de lei. Proiectul de două miliarde de euro pus sub semnul întrebării

1
108

Proiectul Centurii Metropolitane Cluj suferă și e chiar periclitat, după ce licitația pentru tronsonul 2 a fost anulată. Mare parte din proiect se face cu bani europeni, așa că întârzierile pot duce la pierderea unor fonduri importante.

Clujul are un trafic sufocant. FOTO: Știri de Cluj

Clujul are un trafic sufocant. FOTO: Știri de Cluj

Primăria Cluj-Napoca se mișcă în reluare cu proiectele sale importante în valoare de miliarde de euro. După ce experții au atras atenția în privința întârzierilor la viitorul metrou, același lucru se întâmplă și cu celălat proiect de anvergură, Centura Metropolitană Cluj. Deși costul estimat al lucrărilor crește ca viteazul din poveste, proiectul, împărțit în mai multe tronsoane, bate pasul pe loc.

De altfel, licitația pentru o importantă secțiune a fost anulată. E vorba de cel de-al doilea tronson, care este și cel mai important. Acesta face legătura dintre intrarea în Cluj-Napoca dinspre Florești, trece pe la periferia mai multor cartiere și face conectarea cu Bulevardul Muncii. Pentru aceasta există o singură ofertă, care a fost depusă de Asocierea CON-A Operations, Dimex 2000, Concelex, Hydrostroy și Automagistral Pivden, de peste 3,5 miliarde de lei fără TVA, încă din noiembrie 2023. Abia acum, la mai bine de cinci luni, licitația a fost anulată. Asta deși, conform legislației, perioada de evaluare era de maxim 90 de zile.

În urma analizei din cadrul Comisiei de licitație și a Avizului conform condiționat al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, comisia de licitație, în baza prevederilor art. 212 alin. 1 litera a din Legea 98/2016, a anulat procedura de achiziție întrucât nu a fost depusă o ofertă admisibilă. Azi a fost comunicat rezultatul procedurii către liderul Consorțiului participant la licitație, CON-A Operations”, au comunicat reprezentanții municipalității clujene.

Potrivit procedurii legale, Asocierea CON-A Operations, Dimex 2000, Concelex, Hydrostroy și Automagistral Pivden poate depune contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor în termen de 10 zile calendaristice de la comunicarea rezultatului procedurii (până în 9 mai 2024). Dacă nu se depune contestație sau contestația este respinsă, se reia imediat procedura de licitație”, se mai precizează în răspuns.

Potrivit sursei citate, există totuși posibilitatea ca asociația care a depus oferta să efectueze lucrările.

În cazul în care Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor dă câștig de cauză Asocierii CON-A Operations, Dimex 2000, Concelex, Hydrostroy și Automagistral Pivden, atunci se poate trece la încheierea contractului și la demararea lucrărilor”, au mai transmis reprezentanții municipalitatății.

Lucrări de 8,65 miliarde de lei

Centura Metropolitană Cluj va avea o lungime totală de 42 de kilometri, plus încă 34 de kilometri de drumuri de legătură, iar lucrările sunt estimate să dureze patru ani (fiecare etapă). Potrivit proiectului, pe traseul principal și pe drumurile de legătură sunt prevăzute cinci tuneluri de tip cut&cover respectiv galerie cu forare subterană. Primul tronson are o lungime de 23,67 km și aproape 20 de kilometri de drumuri de legătură, iar etapa a doua 18,6 kilometri și aproape 14 kilometri drumuri de legătură.

La începutul lunii, prețul întregului proiect a fost reactualizat, în funcție și de rata inflației. Astfel, valoarea totală a investiției va fi de peste 8,65 de miliarde de lei cu TVA inclus. Cel mai scump este primul tronson care ajunge la 6,1 miliarde de lei cu TVA, iar al doilea este estimat să depășească 2,5 miliarde de lei cu TVA.

De-a lungul timpului, lentoarea cu care înaintează proiectul a atras nenumărate critici. Vizate au fost în special Primăria Cluj-Napoca și Ministerul Transporturilor. Întârzierile sunt în special la tronsonul 2, unde nu a fost atribuit contractul. Anul trecut, în a doua jumătate a lunii noiembrie.Asociația CON-A OPERATIONS, DIMEX 2000, HYDROSTROY AD, CONCELEX si Automagistral-Pivden a depus o ofertă oficial, în valoare de 3.525.487.694,39 lei fără TVA, valoare de licitație. Licitația nu a fost însă atribuită, așa că cel mai probabil vor urma alte luni de tergiversări, timp în care prețurile ar putea să mai crească. 

Cea mai aglomerată șosea din țară

Fără această centură, Clujul, care e oricum unul dintre cele mai aglomerate orașe din Europa de Est, va continua să fie sufocat de trafic, iar lucrurile s-ar putea chiar înrăutăți. În lipsa acestei centuri, DN 1, începând din vestul orașului, este practic blocat în dese momente. Măsurătorile arată că tronsonul DN 1 Cluj, intrarea dinspre Oradea, este cea mai aglomerată șosea din România.

Conform măsurătorilor efectuate de către Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, s-a înregistrat un vârf de 74.258 de vehicule pe acest tronson, valoare cu mult superioară oricărei valori înregistrate pe tronsoanele de drumuri naționale și autostrăzi din România.

Comentarii Facebook

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here